En blivande au pairs förväntningar-7 dagar kvar

Precis som man alltid har inför nya saker i livet har jag självklart förväntningar inför mitt år som au pair. Både negativa och positiva, även om jag helst bara vill se det positiva så finns det en liten realist inom mig (skitjobbig faktiskt) som får mig att inse att allt kommer inte alltid vara sunshine and rainbows, ibland kommer det säkert kännas som Jordens undergång också. I stort sett alla vänner och bekanta som jag dagarna i ända träffar såhär innan jag åker frågar mig hur det känns inför flytten, jag brukar bara rabbla upp det positiva. Antagligen är det för att det är det positiva jag ser fram emot, vilket inte är så konstigt...
 
Slut med allt meningslöst babbel, vad har jag då för förväntningar inför året?
 
Vi börjar med de positiva! 
Mina förväntningar är...
  • att upptäcka en ny kultur
  • att lära mig ett till språk flytande
  • att jag kommer trivas med barnen
  • att barnen kommer trivas med mig
  • att föräldrarna tycker om mig och ser mig som en del av familjen
  • att jag tycker om föräldrarna och känner mig som en i familjen
  • att ha sjukt roligt
  • att uppleva saker som jag kommer minnas resten av mitt liv
  • att lära mig våga slita mig fri från allt bekvämt här hemma
  • att lära mig nya saker
  • att bli mer självständig
  • att klara mig igenom vad som än kan tänkas hända
  • att få nya intressen
  • att underhålla de intressen jag redan har bättre än jag gör nu
  • att prova saker jag aldrig provat förut
  • att få nya vänner
  • att bli bättre på att laga mat
  • att köpa ny kläder
  • att ha alldeles för mycket fritid att göra 100-tals meningslösa men sjukt roliga saker på
  • att vara lycklig 
Och självklart de negativa...
Mina förväntningar är...
  • att jag kommer bråka med familjen
  • att jag inte alltid kommer överens med barnen
  • att jag ibland kommer ifrågasätta mitt val att åka
  • att jag ibland kommer vilja åka hem igen
  • att jag kommer ha en svensk accent i min franska
  • att jag kommer sakna alla mina vänner och min familj
  • att jag måste göra saker jag inte vill
  • att jag kommer ha glömt något hemma...
  • att jag kommer vara extremt trött i början som följd av allt nytt
  • att kommunikationen på franska kommer vara rätt dålig i början (från min sida)
  • att det kommer uppstå jobbiga kulturkrockar
Jag tror att det var i stort sett allt. Det viktigaste i alla fall. Självklart är i stort sett det enda som rör sig i min hjärna nu alla dessa tankar och förväntningar. Jag drömmer mardrömmar om skräckscenarion som kan uppstå, jag drömmer om allt härligt som förhoppningsvis kommer hända, jag drömmer om att något går fel, jag drömmer om att ingenting alls går fel. Känslorna går upp och ner, men jag hoppas i alla fall alltid att det kommer att bli helt underbart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback