Fête des Lumières

 Helgen spenderades i Lyon på Fête des Lumières, ett sjukt stort och helt fantastiskt evenemang. Jag körde dit med Mikaela (Finland) och Janne (Tyskland), det tog ca 1,5h, rätt ok avstånd. Här i Frankrike måste man ofta betala för motorvägen, vilket suger, bara så ni vet. 
Lördag morgon vid 9.45 ganska exakt är vi framme. Eftersom evenemanget är ungefär hur stort som helst så är alla hotell och vandrarhem bokade långt i förväg, så när vi skulle boka var allt såklart redan fullt. SÅ vi bestämde oss för att couchsurfa! Ett extremt bra val då vi råkade hamna hos en tjej som jobbar på turistbyrån i Lyon. Det var till henne vi kom 9.45. Efter att ha fått kartor och massa hundra tips av henne (Amina) begav vi oss till tunnelbanan in till Lyon. Jag insåg att jag verkligen har saknat att åka kommunalt, jag tar ju bilen överallt här. Att bara få sitta på tunnelbanan var fantstiskt, efter ca 4 månader utan det. Tunnelbanelinjerna var sjukt korta för övrigt, ungefär som mellan Brommaplan och Hötorget. 
 I alla fall, vi turistade en del i Lyon, shoppade lite (jag köpte en väska) och åt på McDonalds, nyttigt värre. 
Janne (Tyskland) och Mikaela (Finland)
 
Jag och Janne (Tyskland)
Vi tre tjejer. (Kom ihåg denna byggnad!)
 
Framåt kvällen tog vi oss upp på ett berg med en katedral eller någon annan slags kyrklig byggnad på. Där såg vi hur staden lystes upp när mörkret föll. Det var sjukt mäktigt. 
Lyon by night
 
Sen började festivalen. Med 4 miljoner andra turister tog vi oss runt i Lyon och tittade på alla de fantastiska saker som festivalen bjöd på. Eller nej, vi såg inte allt, det var lite för mycket för det. När jag såhär i efterhand tittar på bilder från andra au pairer som också var där blir jag lite ledsen att vi missade vissa saker, men vi hann med mycket i alla fall! På gatorna var det tjockt med folk, ibland fick man stå ihopklämd utan att kunna röra sig i 15 minuter. Lite känsla av att vara på en konsert, förutom att det inte var en konsert. 
Överallt fanns det människor (jag antar folk som bor i Lyon och har sett festivalen ett antal tusen gånger) som sålde "Vin Chaud" påminner om glögg, crepes, gaufres, hot dog, osv, vi köpte en del att mumsa på för att hålla oss nogolunda varma i kylan. Vi hittade även några som gav ut Gratis Vin Chaud! Vi gick förbi ca 4 ggr, det var lika gratis och gott varje gång.
Känner ni igen byggnaden??
 
Vinter-bild
Samma plats 3 minuter senare. Vår-bild.
 
 
Det var allt. Eller nej, men det var mycket. Måste säga att allt var ungefär 1000 gånger coolare och mäktigare i verkligheten!
 
Fête des Lumières är absolut ett av de coolaste evenemangen jag någonsin har varit på, absolut ett måste göra i livet!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback