Börjar få grepp om allt

Vardagen blir mer och mer vardag. Alla dagar är mer eller mindre lika, samtidigt som de är otroligt olika. Jag har numera koll på var alla grejer i huset har sin plats och jag vet vad som finns i frys, kylskåp och skafferi. Sällan tar jag med GPSen när jag ska nånstans, för jag hittar överallt dit jag vanligtvis åker. Jag har även fått en enorm vana med bilen och de smala vägarna här, ett möte är inte längre särskilt obehagligt för att man är så pass nära varandra. 
 
Dagarna blir kortare och vi börjar gå mot hösten, vissa blad har börjat ändra färg, men det är fortfararande runt 20 grader varmt ute under dagen och man behöver bara jacka på morgonen och kvällen, många dagar klarar man sig även utan tjocktröja och långbyxor mitt på dagen. Ganska härligt att slippa det svenska höstrusket som jag antar har sänkt sig över allt och alla där hemma. Det blir ett franskt höstrusk istället, hur det blir återstår att se. 
 
Påtal om franska, min franska går framåt med stormsteg skulle jag nästan vilja säga. Jag pratar endast franska hemma, ENDAST, ibland kan det komma ett enstaka ord på engelska som jag inte orkar förklara, och då är barnen genast på mig. Jag har utvecklats otroligt mycket språkligt sen jag kom hit och är så sjukt begränsad fortfarande (vilket får mig att inse hur dålig jag var för några veckor sen), men trots det har jag även konversationer på franska utanför familjen, lärare eller föräldrar på skolan och vänner till familjen. Idag hade Romane sin första pianolektion, jag pratade med hennes lärare (på franska) som har två barn med svenska namn (Sven och något mer som jag inte kommer ihåg..). Hon blev väldigt glad över att jag spelade piano och höll på med musik, sa att jag gärna fick komma till henne om det var något problem med piano jag ville ha hjälp med, och självklart gav hon mig också noter från min favoritkompositör (vilket jag snabbt berättade när hon visade mig noterna, hon skrattade och höll med om att hans låtar är fantastiska!).
 
Även vännerna här har jag kommit allt närmare, det börjar även nystas upp vilka jag faktiskt gillar och vill umgås med och vilka som jag antagligen inte kommer hänga med förutom i grupp eller i skolan. Igår efter skolan träffade jag Deanna (USA), och vi spenderade hela eftermiddagen tillsammans och slutade med utsikt över hela staden, varsinn glass och ett grymt deeptalk som verkligen gjorde så att vi klickade! 
 
Livet är rätt så grymt nu. Förutom att jag har fått ont i halsen och inte kan träna. ÄR SÅ RASTLÖS.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback