Livet här

Livet rullar på. Jag och barnen kommer på nya saker att göra varje dag, jag är helt slut på kvällarna. Kanske är det fortfarande franskan som gör mig så trött. 
 
Det har börjat bli riktigt kallt ute, jag måste köpa nya skor en en bättre jacka än min jeansjacka, vet dock inte vilket jag borde prioritera, kanske skorna? Idag är det 10 grader och regn, inte helt toppen. 
 
Varje dag kommer byggarbetarna och jobbar på övervåningen (tredje våningen) på det som ska bli mitt nya rum, det låter sjukt mycket med borrar och allt vad de nu har. 
 
Christina har börjat bjuda på lite mer franska maträtter, eller schweiziska.Jag har senaste veckan provat både Tartiflette (potatis, skinka och lite gojs med massa fransk ost på, och in i ugnen, ser ut som jansons frestelse ungefär) och Raclette (supergott! Smälter franska ostbitar, stora, i en liten spatel, sen dränker man en potatis eller två i osten, och väljer en ny ost). Idag åt vi panerad ost (SÅ GOTT) med grönsaker. JAG ÄLSKAR ALL OST I MATRÄTTERNA HÄR!
 
Skolan har börjat på riktigt och jag hoppas att franska nu ska gå framåt med stormsteg! Påtal om franskan har jag haft flera konversationer på franska med nya och okända människor, mycket givande! Idag var jag även tvungen att ringa ett telefonsamtal (ÅNGEST) till en läkare för att boka tid för en hälsoundersökning. Det gick bra, förutom när kvinnan i luren frågade efter mitt namn. Tog mig ungefär 5 minuter att stava det, är fortfarande inte säker på att hon fick efternamnet rätt.... 
 
I tisdags var jag på kör. Blev upphämtad av en urgullig tant som var väldigt trevlig och pratade franska med mig och hjälpte mig när jag försökte säga något. Kören, ja vad ska man säga. Inte som KG. På grund av flera anledningar, kanske framför allt att jag sänkte medelåldern med 15 år då jag kom dit. Vissa var mindre bra på att sjunga, men de flesta var ändå rätt bra, tack och lov. Dock är notläsningen inte på topp. Det är ingen dålig kör, det låter bra! MEN, det går långsamt, alla stycken de ska lära sig tar tid. Inte särskilt effektivt. Fast jag känner att det är en kör, och det känns bra och även om det är långt ifrån KG-standard så får det duga. Är dock lite rädd att jag ska tappa MIN KG-standard som jag fått efter 3 år på KG. Bli sämre på att sjunga, läsa noter osv. Fast det är nog värre om jag inte går i en kör. 
 
Vad finns det mer att säga, allt börjar lägga sig, jag har fått struktur och ordning på mitt liv. Jag trivs och har börjat anpassa mig till att bo och leva på det här sättet :)
 
 
 
Vill även passa på att tacka min fina vän Piglet (även känd som Matilda) för min nya header på bloggen som hon har fixat! :D
 

Kommentarer
Emelie säger:

Åh all ost är så sjukt nice! ^^

2013-10-11 | 08:41:47
Bloggadress: http://leendelivsresa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback