Fritid, vad menas med det?

 När man är au pair är det ibland (oftast) svårt att skilja på jobb och fritid. När är jag egentligen ledig och när jobbar jag? Jag har officiella arbetstider då jag tar hand om barnen och sen är jag "ledig" när barnen är i skolan. Dock räknar jag inte den tiden som ledig tid, jag springer runt i huset och sköter diverse små uppdrag jag har, jag har även tagit på mig (frivilligt) att städa hela huset en gång i veckan, vilket tar ett antal timmar.
 
På kvällarna har jag fritid, men jag bor ju på jobbet så kan man verkligen räkna det som fritid? Jag leker med barnen, hjälper till med maten och liknande även på kvällen då jag är ledig. 
 
Jag måste i alla fall erkänna att fritiden eller vad man nu ska kalla den räcker till ett antal olika saker, ibland snor jag även lite fritid från min arbetstid, som när barnen leker med andra barn i närheten. Då passar jag på att läsa lite eller kanske skriva ett brev. 
 
Min enda riktiga fritid är på helgerna då är jag ledig och för det mesta fri att göra vad jag vill, tack och lov. MEN jag får aldrig sova även om jag är ledig på helgerna. När man vaknar upp kl 7 en lördag av barn som väsnas så mycket de kan, då känner jag: Nej, jag ska nog inte skaffa ungar i framtiden.
 

Begreppet fritid har för mig fått en ny innebörd. Fritid för mig är numera när jag är klar med alla mina uppdrag, har städat huset för veckan och barnen inte är där jag är. Vilket händer väldigt sällan. Fast när jag tänker efter så lyckas jag frigöra mer och mer tid för mina egna intressen, vilket borde räknas som fritid, eller?
 
Nu slår det mig att jag inte riktigt vet svaret på frågan: Vad var egentligen fritid för mig innan jag kom hit?

Kommentarer
Anja säger:

Jeg er så enig med deg Johanna. Hva eer egentlig fritid når man er på jobben 24/7?

2013-09-28 | 08:37:14
Bloggadress: http://aupairenab.blogg.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback