Full fart, nu med skolstart

Tillbaka i Frankrike, direkt in i allt i livet här igen. Gårdagen ägnade jag åt att ta det lite lugnt och landa igen, jag tvättade och skrev lite brev (nu ska jag bara få tag på frimärken så jag kan skicka iväg dem) sen tog jag det bara lugnt i solen innan det var dags att packa picnickorgen lagom till barnen slutade skolan. Då barnen slutat tog vi oss till en liten skaeboardramp där barnen fick springa omkring (de älskar det!) och självklart picnic i gräset. På kvällen följde jag med Christina på ett träningspass, Thai Su eller nått heter det, kondition och styrka i 1 timme. Jag ska självklart börja och följa med Christina på det varje måndag, sjukt roligt och en väldigt snygg tränare. Trevligt sådär en måndagkväll med lite ögongodis. Undrar hur gammal han är? 
Juste, det är rätt bra väder här just nu. Sol och runt 25 (idag 28) grader och prognosen ser ut likadant för resten av veckan. Typiskt septemberväder. 
 
Idag började skolan, eller man ska kanske säga franskakursen. Jag var långt ifrån sämst, tack och lov, folk kom till och med fram och sa att jag var en av de bästa av alla de 30-40 personer som var där (en kille, resten tjejer) på franska. Lite självförtroende boost måste jag säga. Vi gjorde inte särskilt mycket, mest presenterade oss själva i små grupper innan vi gjorde det i större grupp.
 
Efter skolan tog jag sällskap med 3 andra tjejer, Christin (Tyskland), Mikaela (Finland) och min granne Sarah (USA)  för en mysig picnic vid sjön. Efter detta var Christin tvungen att åka hem, vi andra begav oss ut på sjön i en trampbåt, innan även vi var tvungna att åka hem för att hämta barnen från skolan.
Picnic! Från vänster: Jag (Sverige), Mikaela (Finland), Sarah (USA)
 
Mikaela (Finland) och Sarah (USA)
 
Lac D'Annecy
 
Glad tjej i trampbåt
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Siri säger:

Åh, vad fint. Hoppas att franskan sätter sig snabbt!!

2013-09-24 | 22:07:16
Sara säger:

Hur mycket får du i månaden och vad ingår mer än mat samt boende?
hur visste du när du skypade med dom att de ville att du skulle komma till dom? :) vilka sidor var du registrerade på för att hitta en familj? :) Tacksam för svar

Svar: Jag får 310€ i månaden plus 160€ extra om jag städar huset en gång i veckan. Mat, boende, förbrukningsprodukter (shampoo, tvål, toapapper), familjen betalar för bensin till bilen, då jag MÅSTE ha bil för att ta mig nånstans. Även om jag gör utflykter eller resor med familjen betalar de för det nödvändiga. Jag använde mig av aupair-world.net för att hitta familj. När jag skypade med dem kändes det bara rätt! Härliga människor, barnen ville berätta saker för mig, frågade mig saker, föräldrarna var väldigt engagerade och skämtade massa redan första gången. Magkänsla. Hoppas du är nöjd med svaret! :)
johaanin.blogg.se

2013-09-27 | 14:32:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback