Min franska vokabulär

Efter lite mer än två veckor här (har jag bara varit här så kort tid?! Det känns som två månader) har jag insett att då jag pratar franska är det nästan alltid samma saker jag säger. Därför tänkte jag nu presentera alla nödvändiga ord och fraser som jag använder mig av flera gånger per dag. 
 
Oui/Non - ja/nej
Bonjour - Hej
Ca va? Ca va. - Hur är det? Det är bra
Ca suffit! - Det räcker!
Arrête! - Stanna/sluta!
Attendre! - Vänta!
Attention! - Se upp!
Je ne sais pas- Jag vet inte
Je ne comprends pas - Jag förstår inte
C'est jolie! - Det/den är fin!
On mange - Vi äter
Merci -Tack
Pas maintenant - Inte nu
Je suis fatigue - Jag är trött
On y va - Nu åker/går vi
Bonne nuit - Godnatt
Doucement - Försiktigt/lugnt
S'il vous plait -Vänligen/ är du snäll
 
Med dessa enkal och väldigt korta fraser går jag igenom dagarna. Självklart är det en hel del annat jag säger också! (SÅ dålig är jag inte på franska!). Ja, inte så väldigt varierat språk med barnen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback