My first French Weeks- franska på allvar

Jag har tillsammans med Christina och Eric bestämt att från och med imorgon (hjälp!) ska jag ENDAST prata franska och samma sak gäller dem. Möjligen att jag får lägga in något ord på engelska som jag inte kan på franska så de översätter det åt mig. Mina första två veckor här har varit en mjukstart, men nu är det slut med det! 
 
Förutom det har jag bestämt att kommande två veckor ska vara "French Weeks" Anledningen är helt enkelt att franskan ska få ordentlig fart, så jag kan prata ordentligt och inte bara de korta meningar med fel grammatik som jag använder nu. 
French weeks innebär att jag får bara läsa böcker och kolla på filmer som är på franska. Jag ska helst prata franska med mina vänner här, även om det antagligen kommer bli en hel del engelska. Ska även försöka få ur mig några meningar för att skapa ordentliga konversationer med folk då vi är bortbjudna på lunch eller middag. Dessutom har jag själv tagit på mig att jag ska läsa på franskan, lära mig gramatiken bättre och fräscha upp minnet av allt det där jag lärde mig (eller gjorde jag?) under franskalektionerna. På det ska jag försöka undvika att prata svenska och engelska över huvud taget med alla där hemma (bäst för er att ni kan franska!). Ja, så kommer det se ut två veckor framåt!
 
Regler för French Weeks: 
  1. Prata endast franska, både i tal och skrift (vissa undantag kan förekomma)
  2. Läs endast på franska
  3. Se tv endast på franska
  4. Försök föra konversationer på franska med nya människor
  5. Öva franska (den där gramatiken..)
KOMMER BLI SUPER DET HÄR!
 
 
Ser nu en liten varningssignal i hjärnan. "Kommer hon inte blogga på två veckor?! Vad ska jag då göra av mitt liv?!?!" Ingen fara. Jag kommer fortsätta blogga då jag har tid, på svenska, även om det är French weeks, don't worry.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback