Lördagens utflykt-roadtrip vid Genevesjön

OBS.Bildbomb och långt inlägg!
 
Vid klockan 11 begav vi oss, 4 glada au pairer i en bil, iväg utmed Genevesjön. Hög musik, prat och väldigt mycket skratt i ca 1,5 timmar i det typiska Schweiska landskapet innan vi nådde våran destination. Chokladfabrik. 
 
Roadtrip! Paloma (Spanien), Jag (ser halvt drogad ut), Erica (Italien), Vojta (Tjeckien)
 
Som alla vet är Schweiz känt för sin choklad, vi åkte till chokladfabriken Cailler. Besöket började med en rundtur, eller ja en saga mer kanske, om chokladens historia. Hur kakaobönan upptäcktes, hur de transporterade mängder med kakao, hur den kom till europa och alla började dricka choklad men att kyrkan påstod att det var syndens dryck, hur den fanns med under franska revolutionen att att folk ofta sa innan de skulle bli halshuggna av gilijotinen att de ville ha en kopp choklad som sista önskan, sedan hur chokladen kom till Schweiz där de började blanda den med mjölk och socker och fick fram en ny sorts choklad, hur de började tillverka chokladkakor av olika slag och även praliner. Och slutligen hur chokladen påverkar världen idag, mer eller mindre. 
 
 
Efter detta moment kom man ut i ett rum fyllt av chokladingredienser man kunde läsa om och smaka och lukta på¨. Sedan var det bara att följa med och facineras över hur choklad tillverkas för att slutligen få smaka den färdiga produkten. Efter detta gick vi in i chokladprovningsrummet. Det fanns 21 olika chokladbitar att prova. Jag provade alla (såklart) och ångrade mig en aning efteråt då illamåendet kom, men det var det värt! Chokladen var SÅ HIMLA GOD. 
För er som inte kan franska och är för lata för at skriva in i google translate så lyder frågan: Choklad för dig, när är det? 
Jag, Paloma och Erica
 
 
Vi köpte alla lite choklad och begav oss sedan vidare till Gruyère, eller inte själva Gruyère där osten finns utan Gruyèresjön, vi hade ätit nog under chokladprovningen och kände oss inte i form för att även kasta oss på ost. Sjön är ganska liten, men har en rätt cool ö mitt i som man kan gå ut till på en smal landremsa. Dock var delar av denna landremsa under vatten för oss. MEN, äventyrliga som vi är bestämde vi oss för att ändå gå över. Mina mer sydeuropeiska vänner påstod att vattnet var "freezing", uppenbarligen har de aldrig vadat genom en fjällbäck. Jag skulle kalla det något kyligt, men fick nästan lust att bada, så det var inte helt sådär jättekallt! Paloma var lite för kort och hade lite för tajta byxor och vattnet gick upp så att hennes byxor blev blöta, detta ledde till att vi fick bära henne en del av vårat vad. Väl framme på den lilla ön fanns det gamla ruiner från ett slott som man kunde gå upp i, riktigt coolt och väldigt mycket av slottet som fanns kvar! 
Erica och Vojta
Landremsan, och vårat vad.
Vada! Bada?
Paloma och Vojta
Jag och Paloma
 
Två bilder av hela gänget. Dessa människor är heeeelt underbara! 
Paloma, jag och Vojta posar.
 
 
Efter att ha vadat tillbaka igen kände vi oss mer eller mindre klara med äventyr. Vi satte oss i bilen, jag halvsov, och sen var vi framme i Aigle, en sjukt fin stad. Vi vandrade runt lite, tänkte att vi skulle besöka det fina slottet där de har guidade turer om hur man tillverkar vin, men det var för dyrt så vi nöjde oss med att ta bilder på slottet.
 
 
Sedan på kvällen åkte vi över till Pablo (Spanien), och hade raclettekväll innan vi åkte in till Geneve och gick ut på klubb. 
 
En sjukt lyckad dag helt enkelt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback