Roadtrip och äventyr i Montpellier

Listan med olika helgutflykter jag ska göra i Frankrike blir sakta men säkert avprickad, eller ja, senaste tiden prickas saker av rätt så snabbt faktiskt! 
 
Efter att min vän Jessie (Kanada) för ca 2 veckor sen kom med ett förslag att åka på roadtrip tillsammans har vi funderat över var det skulle vara kul att åka, Montpellier blev det. Sagt och gjort. I fredags kväll blev jag upplockad av Jessie och Olivia (Tyskland) och en bil full av färdkost, dvs chips, godis, energidricka och allt annat som är 100% nödvändigt under en roadtrip. 5 timmar senare (varav jag själv körde det mesta) fyllda av skrållande till låtarna på radion och med allt smaskens i högsta hugg kom vi fram till Montpellier. Jessie hade en facinasion över träden och kunde inte sluta säga "Look at the trees! OMG LOOK AT THEM!" var annan minut. Observera att detta var cirka klockan 2, mitt i natten dvs. Då vi bestämt oss för att couchsurfa blev vi mötta av våran host utanför huset. Tanguy, 21 år gammal kille som bodde med föräldrar i en fin villa i utkanten av staden. Han visade oss direkt till vårat rum och vi däckade på stört.
 
Lördagen började med en frukost ute på terassen, iförda shorts och linne, inte helt fel sådär i april. Vi chillade där under förmiddagen och åt sedan lunch med föräldrarna, som var så söta att man bara ville ta med dem hem och ha som husdjur. Bra franskaträning då föräldrana uppmuntrade oss att prata (okej Jessie är redan flytande i franska då det är hennes modersmål så hon fuskade..) och ställde ungefär 1000 olika frågor. De tyckte även att jag skulle börja studera i Montpellier, och att om jag gjorde det fick jag gärna komma på besök så ofta jag ville, ska fundera över denna inbjudan lite tror jag.
Under eftermiddagen blev vi guidade av Tanguy runt i Montpellier, vilket är en sjukt fin stad måste jag säga! Solen sken och vi var glada och turistiga och tog kort av allt, nästan allt. Efter en tur på ett museum med utställning med Linda McCartneys bilder och historia, imponerande och väldigt bra utställning! Självklart ingick även glass i dagens rundvandring innan vi åkte tillbaka till huset. 
 
 
Kvällen spenderades med några öl innan vi åkte in tillbaka till Montpellier, vi gick på ett slags uppträdande (Columbiansk musik osv) där en av Tanguys vänner spelade trummor. Det var så kul, så fort musiken startade började HELA publiken dansa, bara att haka på helt enkelt! Efter uppträdandet gick vi till "The australian bar" där alkoholen var fett billig (därav blev det en del..hoppsan) och inredningen var med en touch, eller ja en stor touch Australien. Riktigt härlig kväll! 
Jägerbomb- 3,50€
 Weeping angel statue, UTAN HUVUD. This totally freaked me out.
 
 
Söndag blev det sovmorgon, vilodag kan man väl också säga. Vid klockan 12 var vi i alla fall klara och uppe, redo att dra till stranden, and so we did. Vykortsskrining, läsning och ett blixtsnabbt dopp (inte inklusive huvudet) blev det under eftermiddagen, i sällskap med jordgubbar, inte fel alls. Dock underskattade jag aprilsolen. "Solen tar väl inte så mycket i april", och smörjde inte in hela min bleka vinterkropp när jag slet av mig kläderna för att ligga i bikini. Dåligt omdöme. 
Burned. Aj. Observera den fina vita linjen från överdelen av bikinin.
 
Vid klockan 19 på kvällen satte vi oss återigen i bilen, jag med en förskräcklig huvudvärk som jag efter ett tag kom fram till berodde på den kaffefria dagen. Inte en enda droppe av den heliga drycken på hela dagen, illa. Detta resulterade i att jag sov de första två timmarna innan jag vaknade av en doft-KAFFE. Självklart hade vi då åkt iväg från macken och jag förblev kaffelös. Dock insisterade jag på ett stopp vid nästa mack, godaste koppen kaffe i mitt liv. 
BILBILDER:
 
 
Helgen har mer eller mindre varit helt underbart perfekt, kunde inte önskat mig mer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback