Vårens ankomst och en kaffe

Inser att jag skrivit massa jobbiga långa och mycket text-inlägg senaste tiden, så tänkte nu skriva ett inte lika långt och jobbigt inlägg med massa tankar, bara för att lätta upp stämningen lite!
 
Våren är här, senaste dagarna har spenderats i jeansjacka och närmare 15 grader, nästan shortsväder enligt våra svenska mått mätt! Solen har idag lyst med sin frånvaro och ersatts av regn efter mer än en vecka av mer eller mindre konstant sol. 
Bjuder på två solen-är-här bilder från senaste veckan
Utfodrar min bleka svennehud med lite UV-strålning i hopp om en lite brunare nyans sådär. 
 
Idag sitter jag och pluggar franska med en kopp kaffe, snabbkaffe, inte svenskt kaffe, jag saknar svenskt kaffe...
Franskan går väl framåt, tror jag, faktiskt har jag märkt att jag inte längre vet om min franska blir bättre eller inte, det visar sig inte lika tydligt som i början. Dock känner jag att i alla fall många saker som varit krångliga och jobbiga förut numera faller sig naturligt. Som denna futur-form av verb... varför krångla så mycket? Har i och för sig blivit mer eller mindre proffs på den och använder uttryck som j'aurai, je ferai, je mangerai osv, mer eller mindre hela tiden, bara för att jag har greppat hur det funkar!
I övrigt känns det lite som att min franska står stilla, så jag försöker bomba mig själv med så mycket franska som möjligt, jag har bytt språk på mobilen och datorn till franska, jag sträckläser franska på kvällarna, jag har fransk radio igång hela dagen hemma, jag försöker hindra mig själv från att tänka på svenska, jag försöker göra så mycket franska gramatikövningar som möjligt och bara allmänt prata på franska ALL THE TIME. Vi får se om mina ansträngningar lönar sig i slutändan!
 
Förutom det, på lördag åker vi på skidsemster till alperna i en vecka. JAG ÄR SÅ TAGGAD!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback