Knäpp data, nya vänner och en tysk skål!

Jag vet att alla nu sitter spända och väntar på ett blogginlägg så here we go. Ni vill veta allt om min helg, so I will tell you. 
 
I fredags hände inget speciellt, jag hade min franskakurs och vi sjöng på franska-vilket jag skulle kalla en mer eller mindre katastrof. Men det var rätt kul! På kvällen lärde jag Romane att göra makraméarmband, vilket hon älskade (au pair poäng till mig!). För att gå vidare. Jag har upptäckt att min dator har blivit knäpp, majoriteten av tiden funkar inte tangenterna a och s, (för att de ska funka får man sitta och paniktrycka på en av tangenterna och hoppas att det efter ett tag, ca 5 minuter, dyker upp önskad bokstav på skärmen..) ibland inte heller c, sjukt irriterande när man skriver med folk på facebook eller försöker blogga. Just nu funkar de dock så passar på att blogga (får väl införskatta en ny data eller ett externt tangentbord när jag kommer tillbaka till Sverige...). 
 
Låt oss gå vidare, i lördags vaknade jag och hela familjen var borta på olika saker, helt själv i huset med andra ord. Det blev en lugn förmiddag med en brunch bestående av ägg, rostat bröd och lite frukter tillsammans med en härlig kopp kaffe (mitt instant coffee för våran kaffemaskin är trasig.. tur att jag köpte en stor burk så jag kan dricka kaffe ändå!). 
Under eftermiddagen skulle jag egentligen träffa en kille härifrån Frankrike, så jag tänkte att jag åker till Annecy lite i förväg och kan spendera min au pair lön på lite nya kläder, vilket jag tyckte att jag hade förtjänat. Tre nya klädesplagg blev det och sedan en promenad vid sjön i solen. Sjukt härligt!
 
Sen så gick mina planer i baklås för killen hade fått oväntat besök och kunde inte träffas. Jag kontaktar mina vänner som jag ska träffa senare för att gå ut, alla är upptagna och kan inte ses tidigare och Gemma som jag skulle träffat innan utgången hade fått reda på under samma eftermiddag att hon var tvungen att sitta barnvakt. Detta resulterade i 4 timmar tid utan någonting som helst att göra. Tur att jag hade med mig en bok! 
 
Vid klockan 9 mötte jag upp Mikaela och vi gick bort till Jannes hus. Där drack vi en del vin och Janne lärde oss hur man skålar i Tyskland. Det är nog det bästa jag varit med om. Inte för att jag kan tyska och jag stavar med säkerhet helt fel men skålen går såhär: To de mitte (man sträcker fram handen med glaset) To de titte (man sätter handen mot ena bröstet) To de zack (man sätter handen mellan benen) Zacktsack! (Man lyfter upp handen som en vanlig skål) Och ja, vad det betyder är väl inte så svårt att förstå- men Janne översatte åt oss ändå. "To the middle, to the titty, to the balls. SKÅL!" ungefär så. Himla fyndigt och mitt nya favoritsätt att skåla på. 
 Jag och Janne (i ett inte 100% nyktert tillstånd) 
Kvällen spenderades sedan på en klubb med 5 andra au pairer, som jag har träffat tidigare men aldrig riktigt pratat med men som jag nu satt och hade långa samtal med mellan all dans. Känns bra att numera kunna räkna dessa tjejer till mina vänner! 
 
Igår träffade jag en ny au pair, Sally från Skottland, hon har en supergullig accent och är väldigt trevlig. Vi kom riktigt bra överens och gick genom marknaden i Annecy som är på söndag förmiddagar. Vi åt grodlår. Vi såg att de sålde det, tittade på varandra och kom överens att prova. Det var...speciellt. 
Såhär ser grodlår ut, massa gegga och mojs och...ja, det är en groda.
 
Efter våran vandring runt i Annecy träffade jag då denna franska snubbe jag skulle träffat dagen innan. Det var riktigt svårt att prata franska då han pratade supersnabbt och jag var tvungen att be honom repetera i stort sett allt han sa. Bra övning för min franska i alla fall! Hoppas på fler franska vänner här så jag kan träna min språkliga förmåga!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback