Då börjar vi om från början

Som de flesta vet, tror jag, har jag lämnat familjen jag bott hos i 7 månader. Efter resan till Nice blev jag upphämtad och direkt inkastad i livet hos min nya familj, så nu är det full rulle med att komma in i nya rutiner och regler. 
Familjen först då. Pappan är från Amerika, han pratar engelska och franska, jobbar som författare. Mamman är Svensk och pratar såklart svenska, men även hon engelska och franska, hon jobbar med marknadsföring om jag inte minns fel och har tydligen alltid mycket i jobbet. Två barn hjälper jag till med. Nina är 8 år, och gillar allt, mer eller mindre. Sidney är 12 år och börjar komma in i tonåren, han är rätt självständig och jag har inte riktigt haft tid att lära känna honom än. 
 
Mitt nya jobbschema är skönare än förut, jag har mer tid för mig själv och mer klara arbetstider. Ofta går det mesta av tiden jag jobbar åt till att skjutsa och hämta barnen på skola och aktiviteter. Även hjälpa till med maten några dagar i veckan och stanna hemma de kvällar då föräldrarna är borta eller sena. Jag är helt enkelt här för att avlasta föräldrarna med vardagliga sysslor som tar tid, och inte ersätta föräldrarna vilket jag ibland kände att jag gjorde i förra familjen. Mitt rum här är större än det förra (sängen står på golvet och stannar där) och jag har precis flyttat in mina 5 ton grejer (det är rätt sjukt hur mycket jag har samlat på mig under tiden här...)och organiserat i ordning. Hemma i huset pratas det svenska, engelska och franska om vart annat, lite förvirrande men rätt bra övning för hjärnan att hålla isär språken också! 
 
Vi bor i en villa med en stor trädgård i en by som heter Messery. Till skillnad från min förra by har denna by MASSA saker i sig. Vi har: en skola, en kyrka, två bagerier, två frisörer, ett litet livs, en tobaksbutik, 2 restauranger, ett postkontor och lite fler mer oklara saker. Lite skillnad från förra familjen där det i byn fanns: en skola och en kyrka. Känner mig alltså en aning mer bekväm med tillvaron här. Dessutom finns det två andra byar, 3 km bort (cykelavståååånd!) där det finns ännu fler butiker och liknande av olik slag. Och 5 km bort finns det en mindre stad med MASSA olika grejer (en bio bland annat!) Jag bor inte alls lika off som förut! PARTY FÖR MIG! För övrigt ligger vi precis alldeles nära Lac Leman, som är den stora sjön vid Geneve. Under sjön om man tittar på kartan. Jag bor alltså nu närmare Geneve än Annecy, 20 min till Geneve och lite mer än en timme till Annecy, en ändå överkomlig sträcka så jag kan fortfarande träffa mina vänner. 
 
Jag ska försöka fortsätta på min franskakurs i Annecy men endast på fredagar, alltså en gång i veckan, och ska idag prova på en franskakurs här också, hoppas det blir bra! Tyvärr måste jag sluta med både kören och pianot eftersom det inte funkar med denna familjs schema, är lite deppig för det. Inget piano finns heller i huset, det blev sålt för en månad sen (nedrans otur), men har en gitarr att trösta mig med i alla fall. 
 
För er som undrar vad som hände med förra familjen. Vi pratade, vi bestämde att jag skulle därifrån för att det inte funkade, de ville att jag skulle åka så fort som möjligt. Barnen var förkrossade och bad mig att inte åka, det var riktigt tufft att säga hejdå till dem. Jag har massa (inte massa men en del) pappersarbete att avklara då jag bytt adress och så vidare. Förhoppningsvis kan jag träffa ungarna igen innan jag åker hem, ska försöka köpa ut mina skidor med tillbehör så måste klara upp hur det ska organiseras. 
 
I övrigt har jag börjat fundera på datum att åka hem och försöker nog att återvända till mitt moderland runt den 10e juli
 
Det var allt, klart slut! Har ni frågor om allt detta är det bara att köra på.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback